SAB-ambassadeur Laura Cox aan het woord

Vanaf deze maand starten we met het voorstellen van onze SAB-ambassadeurs. Laura Cox bijt de spits af!

Kan je iets meer over jezelf vertellen?

Ik ben op dit moment 24 jaar en woon nog thuis in Bree. Wel ben ik op zoek naar een eigen stekje ergens in Bree, dicht bij mijn werk. Bree is een gezellige stad waar ik me graag ook later wil settelen.
Mijn grootste hobby volleybal heb ik door een zware blessure aan de kant moeten zetten. Ik probeer nu tijd te maken om af en toe eens te gaan zwemmen, te wandelen en aan yoga te doen. Daarnaast handletter ik graag en ben ik ook buiten mijn job nog graag met kinderen bezig, daarom babysit ik geregeld. Koken en vooral eten zijn ook echt dingen waar ik van kan genieten. De Potter ligt op 5 minuten wandelen van mijn thuis waardoor ik ook hier vaste klant ben ☺.

Welke studies heb je op SAB afgelegd en welke studies heb je (al dan niet) nadien afgelegd?

Op SAB koos ik zonder twijfelen voor Sociale en technische wetenschappen. Op het Heilig Hart deed ik nog Latijn maar ik wilde graag een sociale richting doen en me minder zorgen maken over het behalen van goede punten. Voor mij de perfecte keuze. Ik voelde me meteen op mijn plek in deze richting. Na mijn middelbare schoolcarrière besloot ik eerst de overstap te maken naar de richting ‘Sociaal Werk’. Ik voelde me niet meteen thuis op de school en de richting bleek niet te zijn wat ik voor ogen had. De juiste keuze om te stoppen zo bleek toen ik startte aan mijn opleiding ‘Orthopedagogie’. Deze opleiding rondde ik na 3 jaar af waarna ik meteen het werkveld invloog.

Wat heeft je hiervoor doen kiezen? Heeft je opleiding op onze school ook een invloed gehad?

We kregen in het laatste jaar uitgebreide studiekeuzebegeleiding. Ik was echter een twijfelaar en wist na mijn afstuderen op SAB nog steeds niet wat ik wilde studeren. De SID-in beurs maakte die keuze nog moeilijker door de overdaad aan aanbod. Dat het iets in de sociale sector ging worden stond wel vast. De projecten binnen het vak sociale wetenschappen hebben me wel beter doen nadenken over de samenleving en hoe ik daar tegenover sta en hebben me doen beseffen dat ik best wel open-minded ben in dat opzicht.

Had je het gevoel dat je goed was voorbereid op je studies/carrière?

Je bent nooit helemaal klaar voor iets nieuws, je moet een veilige en vertrouwde omgeving achterlaten waarin je je jaren goed voelde. Je neemt een hele grote stap in je leven aangezien het de stempel krijgt ‘bepalend voor de rest van je leven’. In dat opzicht bracht het een heleboel onzekerheden met zich mee als ik voor mezelf spreek. Je beseft echter achteraf pas waarom ze in bepaalde vakken hameren op vaardigheden zoals bijvoorbeeld opnemen van bronvermeldingen en dergelijke. Elke fase in je schoolcarrière heeft verrassende kanten, moeilijke momenten maar ook openbaringen waar je achteraf dankbaar voor bent.

Zou je opnieuw dezelfde studierichting kiezen (in het middelbaar, in het hoger onderwijs)? Waarom (niet)?

Ik zou exact dezelfde keuze maken in het middelbaar. Ik had voor een ASO-richting kunnen kiezen maar dit zou me niet meer voorbereid hebben op de keuze die ik uiteindelijk maakte. Sociale en technische wetenschappen bereidt je op alle mogelijke vlakken goed voor op een studierichting in de sociale sector. En niet onbelangrijk, ik leerde er koken en kreeg er de microbe te pakken die me nu ook zal helpen in het alleen gaan wonen. Mijn eerste keuze naar verdere studies was dan misschien niet de juiste maar zou ik het anders aanpakken? Nee niet meteen, als je 18 bent is zo een keuze ook zeer moeilijk en ik verwijt mezelf de oorspronkelijke keuze dan ook niet. Het was een leerproces waardoor ik nog meer gemotiveerd startte aan mijn richting waarin ik afstudeerde.

Welke goede herinneringen heb je aan je tijd op het SAB (Sint-Augustinusinstituut Bree)? Aan welk vak/welke leraar op SAB heb je de beste herinneringen?

Ik heb me altijd heel erg thuis gevoeld op SAB. De legendarische lessen van wijlen meneer Sijbers zijn er die ik zeker ga onthouden. Hij leerde ons de lesinhoud te visualiseren in mindmaps en die techniek heb ik nog vaak toegepast in mijn verdere studies. Verder is de middelbare schoolperiode niet voor iedereen een periode waar je zomaar doorheen fladdert. Je bereikt een leeftijd waarop je op zoek gaat naar wie je echt bent of wil zijn. De rol van leerkrachten hierin valt niet te onderschatten. Zij staan immers heel dicht bij de leerlingen, ze zijn vaak een klankbord wanneer dit thuis niet altijd vanzelfsprekend is. Ik heb dan ook heel goede herinneringen aan de periodes dat je merkt dat er interesse is voor jezelf als persoon en niet enkel als leerling en onderdeel van de school. Leerkrachten zoals mevrouw Olaerts en mevrouw Beerten zal ik dan ook niet snel vergeten. Mevrouw Olaerts zag onze klas zo graag dat we samen het blotenvoetenpad gingen doen en we allemaal een aandenken kregen aan deze periode. Dit eendje heeft nog steeds een plekje op mijn kamer als blijvende herinnering aan deze mooie periode. Ik ben dankbaar voor leerkrachten die niet alleen aandacht schenken aan het theoretische leergedeelte maar ook tijd vrijmaken om verder te kijken.

Kan je je huidige job kort omschrijven? Welke functie oefen je uit in welk bedrijf/instelling?

Na mijn opleiding ben ik gestart als opvoedster in leefgroepen voor personen met een beperking. Toen ik de kans kreeg om aan het examen deel te nemen voor mijn huidige job heb ik geen moment getwijfeld om deel te nemen. Nochtans ligt mijn hart ook nog steeds voor een stukje bij personen met een beperking, ik sluit dan ook niet uit dat ik ooit nog terugkeer. Ik werk sinds augustus 2017 op de jeugddienst en in de bibliotheek van Bree. Een heleboel afwisseling dus en dat is net het leuke aan mijn job. In de voormiddag vind je me meestal in de bib om me in de namiddag te verplaatsen naar de jeugddienst. In de schoolvakanties organiseren we met de jeugddienst een activiteitenaanbod voor kinderen en jongeren, van knutselworkshops tot uitstapjes naar verschillende pretparken. Daarnaast zijn we bezig met de jeugdraad, de speelpleinwerking, organiseren we de Buitenspeeldag en begeleid ik een project ‘rondhangende jongeren’. Hierbij ben ik geregeld op straat te zien om een babbeltje te slaan en waar nodig te luisteren. In de bibliotheek doe ik voornamelijk administratief werk en help ik wanneer de Breese scholen op klasuitlening komen.

Welke tips wil je meegeven aan de jongeren van SAB?

Laat je niet meteen leiden door je eerste indruk van een richting, ga ook eens verder kijken. Ligt de manier van werken van de school je wel, de omgeving, de verdeling van examenperiodes, … Zoveel mogelijk onderdelen moeten in je plaatje passen zodat je je ergens thuis kan voelen. Al deze factoren samen zorgen ervoor dat je een opleiding met succes kan afronden. Aanpassen moet je natuurlijk altijd maar je kan wel iets zoeken dat zoveel mogelijk aansluit bij je gevoel. Je kan niet ALLES leuk vinden of goed kunnen, dat is in elke richting zo. Dit is niet enkel op de lagere school of het middelbaar het geval. De keuze die je nu maakt, hoeft niet altijd levensbepalend te zijn, je kan altijd een andere richting inslaan wanneer je hier nood aan hebt. Als ik dit had geweten of had geloofd toen ik afstudeerde in het middelbaar had dit me misschien geholpen om minder stressvol deze keuze te maken. Durf zeker ook eens te gaan babbelen met iemand die al in het werkveld staat. Studierichtingen ‘verkopen’ hun richting vaak als het perfecte plaatje of met de stempel ‘werkzekerheid’. Er is niets mis met dingen in vraag te stellen en je kritisch op te stellen. Maar het allerbelangrijkste: ‘Volg je hart’ en het is helemaal niet verkeerd om een ‘verkeerde’ keuze te maken’!