Finaliteit doorstroom (D) derde graad
In de doorstroomfinaliteit vind je abstract-theoretische studierichtingen terug die leerlingen voorbereiden om door te stromen naar academische en professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs.
Binnen deze doorstroomfinaliteit maken we een onderscheid tussen studierichtingen die gebonden zijn aan een specifiek domein en breder georiënteerde studierichtingen die de verschillende domeinen overschrijden.
Domeinoverschrijdende doorstroom (DOD)
De domeinoverschrijdende doorstroomrichtingen (DOD) bereiden de leerlingen voor op een brede waaier van academische en professionele bacheloropleidingen na het zesde jaar.
Economie-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische concepten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige vaardigheden.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 3/2 |
Nederlands | 4/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Economie | 4/4 |
Informaticawetenschappen | 0/1 |
Wiskunde | 6/6 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
Ondernemerschap | 2/2 |

Economie-moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om economische problemen op te lossen. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Duits | 2/2 |
Engels | 3/2 |
Engels project | 0/1 |
Frans | 3/4 |
Frans project | 1/0 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 2/1 |
Nederlands | 4/4 |
Wiskunde | 3/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Economie | 4/4 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
Spaans | 2/2 |

Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociale en gedragswetenschappen en statistiek. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, politiek en de mens en zijn gedrag. Daartoe analyseren ze wetenschappelijke theorieën.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 2/2 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 2/1 |
Nederlands | 4/4 |
Wiskunde | 2/3 |
Richtingspecifieke vorming | |
Filosofie | 2/2 |
Kunstbeschouwing | 2/1 |
Sociale en gedragswetenschappen | 5/5 |
Sociale en gedragswetenschappen project | 1/2 |
Statistiek | 1/1 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |

De richting Wetenschappen-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde. De leerlingen leren abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen hun wiskundige vaardigheden.
Basisvorming | |
Engels | 2/2 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 4/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Biologie | 2/2 |
Biologie project | 1/0 |
Chemie | 2/2 |
Chemie project | 1/0 |
Fysica | 2/2 |
Fysica project | 0/1 |
Geowetenschappen | 2/1 |
Geowetenschappen project | 0/1 |
Informaticawetenschappen | 0/1 |
Wiskunde | 6/6 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |

Latijn-wiskunde is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket Wiskunde. De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast leren de leerlingen abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen ze hun wiskundige
vaardigheden.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Biologie | 1/1 |
Chemie | 2/2 |
Engels | 2/2 |
Frans | 3/3 |
Fysica | 2/1 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 4/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Informaticawetenschappen | 0/1 |
Latijn | 4/4 |
Wiskunde | 6/6 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |

Latijn-moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket moderne talen. De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Duits | 2/2 |
Engels | 3/2 |
Engels project | 0/1 |
Frans | 3/4 |
Frans project | 1/0 |
Geschiedenis | 2/2 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 2/1 |
Nederlands | 4/4 |
Statistiek | 1/1 |
Wiskunde | 2/3 |
Richtingspecifieke vorming | |
Latijn | 4/4 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
Spaans | 2/2 |

Domeingebonden Doorstroom (DGD)
De domeingebonden doorstroomrichtingen (DGD) bereiden leerlingen gericht voor op een aantal verwante academische en professionele bacheloropleidingen.
Bedrijfswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische concepten en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om economische problemen op te lossen.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 3/3 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 1/1 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 2/1 |
Nederlands | 3/3 |
Wiskunde | 3/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Bedrijfswetenschappen | 8/8 |
Informaticawetenschappen | 1/1 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
Ondernemerschap | 2/2 |

Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met met een pakket bedrijfswetenschappen en informaticawetenschappen. Voor Bedrijfswetenschappen gaat het onder meer om organisatievormen en fiscale gevolgen, de financiering van bedrijfsactiviteiten en de financiële gezondheid van een onderneming en (juridische) aspecten rond e-commerce. Voor Informaticawetenschappen gaat het onder meer om een vergelijkende studie van algoritmes en datastructuren, het programmeren van numerieke methodes, softwareontwikkeling in een object georiënteerde omgeving, het ontwerpen en beheren van databanken en het uitwerken van softwareapplicaties van analyse tot implementatie.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 3/3 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 1/1 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 2/1 |
Nederlands | 3/3 |
Wiskunde | 3/4 |
Richtingspecifieke vorming | |
Bedrijfswetenschappen | 2/2 |
Communicatiewetenschappen | 1/1 |
Informaticawetenschappen | 6/6 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
Ondernemerschap | 2/2 |

Welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, sociale en gedragswetenschappen, statistiek, biologie. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade, geluk en de zin van het leven. Daarnaast ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, sociaal recht, communicatie en de mens en zijn gedrag. Daartoe reflecteren ze over wetenschappelijke theorieën. Ze verwerven inzichten in de fysiologie en anatomie van de mens. Dat alles vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn.
Basisvorming | |
Aardrijkskunde | 1/1 |
Engels | 3/3 |
Frans | 3/3 |
Geschiedenis | 1/1 |
Godsdienst | 2/2 |
Lichamelijke opvoeding | 2/2 |
Nederlands | 4/4 |
Wiskunde | 2/3 |
Richtingspecifieke vorming | |
Filosofie | 2/2 |
Natuurwetenschappen | 3/3 |
Statistiek | 1/1 |
Toegepaste sociale en gedragswetenschappen | 6/5 |
Toegepaste sociale en gedragswetenschappen project | 1/1 |
Aanvullende vorming | |
Artistieke vorming | 1/0 |
GFL | 0/1 |
