Een laptop voor elke leerling op het SAB

Vanaf deze week beschikken al onze leerlingen van de tweede graad en de leerlingen van de derde graad Business & IT over een laptop. Deze laptop wordt kosteloos ter beschikking gesteld van onze leerlingen. Volgend schooljaar zijn de andere leerlingen aan de beurt!

Vervangt deze laptop de leraar? Gaat voortaal alles digitaal? Graag delen we onze visie…

Duurzaam leren is de kern van onze visie op goed onderwijs. We willen onze leerlingen de nodige kennis, vaardigheden en attitudes bijbrengen zodat ze optimaal zijn voorbereid op alles wat volgt tijdens hun verdere leven: verder studeren, werken maar ook deelnemen aan de maatschappij als positief-kritische burgers. Die maatschappij digitaliseert aan een steeds hoger tempo. Dat op zich is al voldoende reden om in te zetten op verdere digitalisering in onze school. We zijn op dat vlak altijd al een voorloper geweest en de Digisprong biedt nu nog extra mogelijkheden.

Gaan we voortaan dan alles digitaal doen? Heeft de PC een antwoord op alle vragen en moeilijkheden? Wordt leren een eenzame hyper-individuele activiteit achter een scherm? Zeker niet. We willen de digitale tools de plek geven die ze verdienen: ze kunnen het leerproces ondersteunen en vergemakkelijken en zijn een middel, geen doel op zich. Onze leraar blijft meester-didacticus. Hij verstaat als geen ander de kunst om zijn inhoudelijke kennis als vakexpert over te brengen op onze jongeren, en de PC geeft hem vele nieuwe mogelijkheden om dat nog efficiënter en effectiever te doen. We denken dan aan nieuwe werkvormen voor instructie en inoefening, evaluatie en feedback, differentiatie, communicatie … We kunnen werken zonder gebonden te zijn aan een lokaal, klasgroep of uurrooster. We kunnen onze aanpak personaliseren en nog beter inspelen op de verschillen tussen leerlingen.

Maar niet alles moet noodzakelijkerwijs via een scherm. Geen PC in plaats van een (krijt)bord dus, maar een doordachte keuze van didactische aanpak en werkvorm afhankelijk van elke specifieke situatie en van elke specifieke leerlingengroep.

Onze jongeren staan al erg ver wat betreft hun kennis en vaardigheden op het digitale vlak. Het is niet ondenkbaar dat ze op dat vlak soms verder staan dan menig leraar voor de klas. Dat maakt het net boeiend: op die manier leren we met en van elkaar. Dat is de definitie van een school als lerende gemeenschap. We geloven in de kracht van samen leren, digitaal waar mogelijk en nuttig en old-school waar meer efficiënt of zinvol.

Digitaliseren? Graag dus, maar zonder het gezond verstand uit het oog te verliezen. Dat kenmerkt de SAB-aanpak waardoor we al jaren in onze basisopdracht slagen: jongeren voorbereiden op het verdere leven door samen duurzaam te leren.