Op woensdag 31 januari namen Yassir en Ianthe deel aan de finale van de ‘Best Youth Developer Challenge’ van De Lijn.
Ze werden hartelijk ontvangen met een drankje, en zodra iedereen aanwezig was, verwelkomde de directeur van de ICT-afdeling van De Lijn alle deelnemers. Meteen na de verwelkoming werden de leerlingen van de derde graad van verschillende Vlaamse scholen ingedeeld in groepjes van vijf.
De middag begon met de opdracht rond het thema ‘testing’, waarbij ze aan de hand van verstrekte gegevens moesten bepalen of er voldoende informatie was om een routeplanner voor De Lijn te maken. Het was aan hen om te achterhalen welke ontbrekende data nodig was voor de routeplanner. Vervolgens stond de opdracht rond ‘agile’ op het programma, waarbij ze papieren vliegtuigjes moesten vouwen die minstens 3 meter ver konden vliegen. Hierbij was de uitdaging dat ze niet allemaal vliegtuigjes mochten vouwen, maar slechts één vouw mochten doen voordat ze het vliegtuigje aan een teamgenoot doorgaven. Dit vereiste dus goede communicatie en samenwerking!
De opdracht ‘analyse UI/UX’ hield in dat ze moesten beoordelen of de routeplanner van De Lijn toegankelijk was voor verschillende personen. Kon bijvoorbeeld een slechtziende of blinde persoon de routeplanner gemakkelijk gebruiken? Was de routeplanner goed toegankelijk voor senioren?
De laatste opdracht, genaamd ‘development’, was de meest uitdagende, omdat ze drie programmeeropdrachten kregen die ze uiteindelijk aan een jury moesten presenteren. Ze werden beoordeeld op diverse aspecten, waaronder het succesvol voltooien van de opdracht en het vermogen om goed als team samen te werken.
Terwijl de juryleden in beraad gingen, werden de leerlingen alvast beloond met hamburgers en frietjes. Uiteindelijk was het moment daar: de prijsuitreiking! We zijn bijzonder fier op zowel Yassier als Ianthe! Beide leerlingen veroverden een plek op het podium. De groep van Yassir behaalde de derde plaats en Ianthe wist met haar groep de tweede plaats te bemachtigen. Een indrukwekkende prestatie voor beide leerlingen en hun groep! Proficiat!