SAB probeert op verschillende gebieden tegemoet te komen aan de erg uiteenlopende noden van onze Cognitief Sterk Functionerende Leerlingen. Enkele hoofddoelen zijn: de leerzone opzoeken, uitdagingen (durven) aangaan en (leer-)vaardigheden aanreiken en ontwikkelen.
Er is geen one-size-fits-all-aanpak. Het zijn heel uiteenlopende trajecten zowel qua intensiteit als op vlak van doelen en proces/product. Het ene is niet beter dan het andere; het aantal uren en het opzet verschillen. Sommigen kregen van de vakleerkracht verdieping, een groepje leerlingen uit 4EW volgde voor economie een uur les in 5BW en kreeg er verrijkende leerstof (inhouden die niet aan bod komen in 5EW). Nog anderen kozen voor VOM: verrijking op maat omdat voor hen het lestempo soms te laag ligt en ze daardoor niet in een leerzone komen of niet leren studeren en werk plannen. Deze leerlingen uit het derde of vierde jaar verlieten één tot drie uur per week de klas om aan een project(je) te werken en de resultaten mogen er zeker zijn! De gemiste leerstof werkten ze zelfstandig bij en dat vereist de nodige discipline en timing. Hieronder kan je een tekstje over hun ervaringen vinden.
Ella: gedurende het jaar heb ik via Bureau Talent een online cursus psychologie, die ik erg boeiend vond, gevolgd. Wat ik vooral prettig vond aan deze manier van werken, was de vrijheid om zelf onderwerpen te kiezen die mij aanspreken en deze verder te onderzoeken.
Nadat ik de cursus had afgerond, kreeg ik de opdracht om een onderwerp te kiezen en hierover een verslag te schrijven. Ik besloot mij te verdiepen in de invloed van groepsdruk op het gedrag van jongeren. In mijn verslag heb ik onderzoek gedaan naar dit onderwerp en geprobeerd inzicht te verkrijgen in de onderliggende psychologische processen. Door gebruik te maken van eerdere onderzoeken, artikelen en verslagen, heb ik dit tot een goed eind kunnen brengen.
Dankzij deze ervaring heb ik niet alleen vragen en ‘mysteries’ kunnen beantwoorden, maar ook mijn nieuwsgierigheid verder kunnen stimuleren.
Hey! Ik heb dit schooljaar gewerkt aan een project rond de huid. Ik ben begonnen met onderzoek te doen aan de hand van verschillende bronnen. Nadat ik meerdere betrouwbare bronnen had gevonden, schreef ik er een kort verslag over. Dit verslag heb ik in het Engels geschreven, want schrijven in het Engels is iets waar ik nog in wilde verbeteren en wat mij ook interesseerde.
Tijdens dit proces zijn er wel wat tegenslagen geweest, maar het was alsnog een leerrijke en leuke ervaring.
Hanne: vanaf het tweede trimester werkte ik in een boek om muziektheorie te leren. Ik speel zelf piano en gitaar. Mijn doel was dus vooral om mij te verdiepen in de muziektheorie, zodat ik wat ik speel, beter kan begrijpen. Ik vond dit heel tof, omdat je eerst een stukje theorie had en daarna daar oefeningen op kon maken. Ik ben met het eerste boek A begonnen, de basis. Hiervan kende ik al veel en was het in het begin een beetje saai. Maar ik heb ook veel nieuwe dingen geleerd die wel heel interessant zijn en waaraan ik ook zeker iets heb, zoals: ritmes en noten op gehoor leren herkennen. Ik vond het dus zeker de moeite waard om me hier een uurtje per week mee bezig te houden!
Juul: ik kreeg dit jaar de kans om als verrijkingsproject een graphic novel te maken. Mijn passie voor tekenen en interesse voor filosofie brachten het boek ‘Kronkels’ tot stand. ‘Kronkels’ is het verhaal van René die bij het verlies van zijn opa aan het denken wordt gezet.
Ik vond het fijn en uitdagend om een groot tekenproject te mogen doen als verrijking. Ik heb er veel van geleerd omdat er veel dingen bij komen kijken voordat een verhaal en boek klaar is. Ik maakte ook een versie in het Engels.
Hallo, ik ben Lotte en ik heb dit jaar via Bureau Talent 1 uur met een project rond hersenen gewerkt en 1 uur muziektheorie gedaan.
Ik vond dit wel leuk om te doen omdat dit onderwerpen zijn die mij erg interesseren!
Warre: in mijn 2 uur VOM componeerde ik op mijn laptop muziek voor piano. Ik vind het fijn dat ik de kans heb gekregen om iets nieuws bij te leren en in overleg te gaan met een leerkracht, een muziekexperte.
Ik heb veel geleerd tijdens dit project. Ook oefende ik een eigen stuk op piano.
Ik leer mezelf piano spelen, wat een nieuwe uitdaging was.